O zdrowiu

O zdrowiu

Jak rozgrzać się w porze jesiennej?

i otagowano jako .

Jesień jest okresem, w którym występują liczne zmiany w przyrodzie: flora się kurczy, liście oraz owce opadają z drzew, trawa zaczyna tracić swój soczysty, zielony kolor i staje się jaśniejsza, wypłowiała. Temperatura powietrza spada, robi się coraz chłodniej i bardziej ponuro. Często występują opady deszczu i zwiększa się wilgotność. Wiąże się to z wysoką podatnością na wyziębienie organizmu oraz zwiększoną skłonnością do infekcji i przeziębień. Zatem powinniśmy w tym okresie wzmocnić swoją odporność poprzez spożywanie odpowiednich produktów. Pokarmy można podzielić ze względu na właściwości : rozgrzewające, ochładzające lub neutralne. W okresie jesiennym w naszej diecie powinny pojawiać się w większej ilości produkty rozgrzewające oraz neutralne.

Co spożywać, aby rozgrzać organizm jesienią?

W miarę coraz chłodniejszych temperatur na dworze, powinniśmy spożywać większość posiłków ciepłych, natomiast mniej jadać surowych warzyw i owoców. Warto stosować następujące techniki przygotowywania potraw: grillowanie oraz pieczenie w piekarniku, gotowanie, duszenie, prażenie pestek, orzechów i nasion na suchej patelni. W tym okresie należy posiłki przygotowywać w małej ilości wody i na małym ogniu, aby wydłużyć czas gotowania.

Poranek dobrze jest rozpocząć od wypicia szklanki cieplej wody z dodatkiem soku z cytryny lub z plasterkiem imbiru. Niezmiernie istotne jest również spożycie ciepłego i wartościowego śniadania. Przykładowo można zjeść: jajecznicę lekko ściętą z pokrojoną natką pietruszki, do tego dodać grzankę z chleba żytniego lub orkiszowego; omlet warzywny; płatki owsiane gotowane na wodzie lub mleku ryżowym z orzechami, płatkami migdałowymi z dodatkiem cynamonu i pokrojonego jabłka lub gruszki. Ciepła, świeżo ugotowana kasza jaglana spożywana z bakaliami i z siemieniem lnianym będzie również dobrym wyborem.

W ciągu dnia powinny przeważać zupy z warzyw korzeniowych, zupy krem z dodatkiem rozgrzewających przypraw. Zamiast jedzenia surowych warzyw, lepiej je ugotować lub zapiekać np. z mięsem lub rybą. Do gotowania zup, mięsa, gulaszów można dodawać wino, alkohol odparuje, pozostanie uczucie ciepła.

Pamiętajmy o dołączaniu tłuszczów do potraw: olejów tłoczonych na zimno (zawierają kwasy omega-3, które wpływają na odporność) oraz masła.

Rozgrzewające produkty

W kuchni sugeruję stosować do przygotowywanych potraw przyprawy rozgrzewające: imbir, kardamon, ziele angielskie, liść laurowy,majeranek, cynamon, goździki, tymianek, oregano, chrzan, bazylia, kurkuma, rozmaryn, anyż, kminek, strąki karobu, wanilia, kmin rzymski, w małych ilościach pieprz i ostrą paprykę.

Zboża i nasiona, które poleca się wykorzystywać kulinarnie to: owies, quinoa inaczej komosa ryżowa, kasza gryczana, nasiona słonecznika, słodki brązowy ryż, nasiona sezamu, orzechy włoskie i piniowe, pistacje, kasztany jadalne, mak i wiórki kokosowe.

Mięso i ryby wskazane to: kura, kurczak, jagnięcina, pstrąg, łosoś i tuńczyk.

Zalecane warzywa i owoce: koper włoski, koper ogrodowy, pasternak, pietruszka, dynia, słodkie ziemniaki, kapusta włoska, cebula, por, szczypiorek, czosnek, skórka pomarańczowa, rodzynki.

Do neutralnych produktów zaliczamy: kaszę jaglaną, kukurydzę, sery, pstrąga, karpia, indyka, gęś, wołowinę, jagnięcinę, kapusty, ziemniaki, fasolkę szparagową, zielony groszek, daktyle, soczewicę, groch, fasolę adzuki.

Jakich produktów należy unikać jesienią?

W diecie jesiennej należy ograniczyć: mleko krowie i jego przetwory (tj. jogurty, jogurty owocowe, kefiry, maślanki), cukier rafinowany oraz mąkę oczyszczoną. Wybitnie wychładzająco działają: cytrusy, mrożonki oraz lody, a także woda źródlana.

Z dobrodziejstw jakich napojów korzystać jesienią?

W porze jesiennej polecane są zwłaszcza: herbaty rozgrzewające i wzmacniające odporność: Roiboos, miodunka, korzeń omanu, ziele i korzeń jeżówki purpurowej, kwiat czarnego bzu oraz lipy, ziele macierzanki, kwiat maliny czarnej, owoc anyżu, owoc kopru oraz korzeń prawoślazu.

Zamiast tradycyjnie parzonej kawy warto przygotować rozgrzewającą kawę według pięciu elementów:

(O) – zagotować wodę, (O) dosypać kawę,

(Z) dodać 1 łyżeczkę miodu,

(M) – dodać cynamon i kardamon,

(W) kilka kropli zimnej wody,

(D) parę kropli soku z cytryny.

Opis:

O – smak gorzki

Z – smak słodki

M – smak ostry

W – smak słony

D – smak kwaśny


Literatura:

Błecha Krzysztof, Wawer Iwona, Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Żywiec 2011
Cynar Bożena, Jedz i żyj zgodnie z porami roku, Łódź 2004
Pitchford Paul, Odżywianie dla zdrowia, Łódź 2010
Pro Humane, Dietetyka według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, Wrocław 2014

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany i nie będzie rozpowszechniany.

Możesz używać następujących tagów i znaczników HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>